Gdańsk Główny

gdanskAdres: 
Podwale Grodzkie 2, 80-895 Gdańsk; Współrzędne 5435551 1864474

Mapa dworca

Lokalizacja:
Stacja znajduje się w centrum Gdańska, w dzielnicy Śródmieście, przy ulicy Podwale Grodzkie 2. Gdańsk Główny jest częścią ważnego węzła kolejowo-tramwajowo-autobusowego. Budynek jest połączony przejściem podziemnym z dworcem autobusowym, znajdującym się przy ulicy 3 Maja.

Po drugiej stronie ulicy znajdują się hotel Scandic oraz kino Krewetka - Cinema City wraz z licznymi restauracjami, pubami. Nieopodal Dworca zlokalizowane jest centrum handlowe Medison i bardzo znany Hotel Mercure Hevelius wraz z Centrum Biznesu "Zieleniak". Dworzec położony jest w pobliżu Gdańskiej Starówki. Niedaleko znajduje się Szpital, Sąd i Urząd Miasta.

Dojazd:

Komunikacja miejska: Autobusy zatrzymujące się przy dworcu: 111; 120; 123; 130; 384; 131; 178; 184; 606; 210 (jest to autobus na lotnisko);  108; 112; 118; 151; 154; 167; 168; 186; 189; 367; 525; 200; 205; 207; 232; 256; 195; 606; 212; 108; 118;  N1; N8; N11; N4; N6; N13; N3; N5; N7; N8; N9; N11; (autobusy z literką N to autobusy nocne)   Tramwaje: 2; 12; 3; 6; 8; 7; 9; 10; 14; 11; Ponadto Dworzec jest stacją SKM (Szybka Kolej Miejska), która łączy całe Trójmiasto (Gdańsk - Sopot - Gdynia - Wejherowo). Przy dworcu PKS (który jest połączony tunelem i ruchomymi schodami z Dworcem PKP zatrzymują się autobusy PKS i PolskiBus.

Postój taxi znajduje się przed wejściem głównym do dworca. W zatoczce, pomiędzy budynkiem dworca, a przystankami autobusowymi.            

Godziny otwarcia dworca:          
całodobowo

Bezpłatne wi-fi na dworcu:
W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)

Usługi na dworcu:           
kawiarnie, cukiernie, artykuły spożywcze, bary sałatkowe i kanapkowe, prasa i książki, kosmetyki, akcesoria, apteka czynna całą dobę, kantor czynny całą dobę, bank, Poczta czynna w dni powszednie w godzinach 7:00-19:00 i w soboty w godzinach 8:00-14:00, Kiosk czynny całą dobę.

Usługi z zakresu obsługi pasażerskiej:  
W budynku dworca znajdują się Kasy PKP Intercity, które czynne całą dobę. Sprzedaż biletów na połączenia realizowane przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne.

Informacja kolejowa dostępna jest w kasach oraz Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity.

InfoDworzec, czynne od poniedziałku do niedzieli w godzinach 7:00-21:00.

Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity, czynne jest w godzinach 9:10-20:20.

Biletomaty: Intercity i Przewozy Regionalne.

Skrytki bagażowe dostępne są całodobowo. (W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających na terenie dworca, w terminie od 15.07.2016 do 05.08.2016 skrytki bagażowe zlokalizowane na terenie dworca są wyłączone z użytku. Przepraszamy za niedogodności.)

Przechowalnia bagażu otwarta jest w godzinach 8:00-20:00. (W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, ze względu na bezpieczeństwo osób przebywających na terenie dworca, w terminie od 15.07.2016 do 05.08.2016 przechowalnia bagażu zlokalizowana na terenie dworca będzie wyłączone z użytku. Przepraszamy za niedogodności.)

Istnieje możliwość nadania przesyłki u kierownika pociągu.

Toalety:
Toalety oraz pokój rodzinny czynne  są całą dobę, płatne 2,50 zł

Ważne kontakty:              
Infodworzec- Gdańsk Główny, Hala główna: gdansk.glowny@pkp.pl   tel. (+48 58) 721 31 97  lub (+48 58) 721 31 98.

Miejska Informacja Turystyczna  -  Punkt Informacji Turystycznej w tunelu PKP ul. Podwale Grodzkie 0/15, 0/16 80-895 Gdańsk, tel.: (+48 58) 721 32 77, e-mail: itpkp@gdansk4u.pl Czynne:  poniedziałek - piątek od 9.00 do 19.00 sobota od 9.00 do 17.00 niedziela od 9.00 do 16.00

Informacja dla osób z ograniczoną mobilnością:            
Zakres udzielania pomocy osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na terenie stacji

PKP S.A. nie gwarantuje dostosowania taboru przewoźnika do potrzeb osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. W tym celu zainteresowany pasażer powinien zgłosić potrzebę udzielenia pomocy w podróży u przewoźnika minimum 48 godz. przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii kolejowej przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2004 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym

Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu, w celu możliwości bezpiecznego dotarcia do pociągu.

Miejscem spotkania jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną informacją o tym, że jest to miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Pracownicy ochrony fizycznej dworca asystują osobie o ograniczonej sprawności ruchowej podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych (niebędących przejściami tylko do użytku służbowego)
W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą.
Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wejścia i wyjścia do i z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna pociągowa.

Istnieje również możliwość zgłoszenia konieczności skorzystania z pomocy tylko w poruszaniu się po terenie dworca dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474-13-13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl  –wówczas w ciągu ok. 15-20 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy osobie potrzebującej.

                                                                                              

Dojazd do dworca i jego dostępność
Komunikacja w rejonie dworca PKP, odbywa się za pomocą dwóch tuneli. Jeden łączy wyłącznie Dworzec z peronami 1 i 2 i nie ma możliwości przedostania się samodzielnie z Dworca na peron, gdyż do komunikacji w tym obszarze służą jedynie schody. Drugi tunel zapewnia komunikację z drugą stroną ul. Podwale Grodzkie, przystankami autobusowymi, przystankami tramwajowymi, peronami 1-5  a także Dworcem PKS. Do tego tunelu można dostać się od strony City Forum/Kina Krewetka oraz z przystanków tramwajowych za pomocą windy lub podnośników schodowych. Z tunelu można dostać się najbliżej dworca z pomocą podnośnika schodowego wyposażonego w przyciski przywołujące obsługę. Od strony Dworca PKS do tunelu można dostać się windą ( winda wyłączona jest z użytkowania w nocy). Do Dworca dostać się można wejściem wyposażonym w drzwi automatyczne, znajdującym się najbliżej schodów z tunelu, wyposażonych w podjazd dla wózków dziecięcych i podnośnik schodowy. Parking samochodowy znajduje się tuż obok Dworca. Na wprost wejścia głównego do tunelu są przystanki autobusowe dla autobusów odjeżdżających do prawie wszystkich dzielnic Gdańska.

Historia dworca:
Okazały budynek wzniesiono w latach 1894 - 1900 w popularnym w owym czasie stylu gdańskiego renesansu. W latach 90-tych XX stulecia na holu dworca wzniesiona została antresola gdzie umieszczono lokale usługowe. W 2013 antresola została zburzona co stanowiło pierwszy etap remontu budynku. Zgodnie z założeniami, remont przywróci zabytkowemu gmachowi kształt sprzed stu lat. Przestrzeń dworca Gdańsk Główny jest przyjazna zarówno pasażerom jak i inicjatywom kulturalnym. Najsłynniejsza z nich została zrealizowana we współpracy z Muzeum Narodowym w Gdańsku. W latach 2006 - 2011 półokrągłe okno na fasadzie budynku zdobiła reprodukcja „Sądu Ostatecznego”, autorstwa Hansa Memlinga, którego oryginał znajduje się w posiadaniu gdańskiego muzeum. Dworzec Gdańsk Główny przyjmuje i opuszcza średnio 9 milionów pasażerów rocznie.

Dla pasażera

Rozkład jazdy pociągów
Zakup biletów
Dworce kolejowe

 

fundacja

 

19757
Infolinia PKP Intercity
Projekty
Unijne