Kraków Główny

Adres:  
ul. Pawia 5a, 31-154 Kraków, Współrzędne 50 0675, 19 946111.

Mapa wnętrza dworca

Mapa dworca i okolic

Lokalizacja:
Położony w całości pod powierzchnią peronów dworzec mieści się w ścisłym centrum miasta. Do dworca można dotrzeć:
•    z każdego peronu,
•    od strony ul. Bosackiej gdzie znajduje się dworzec autobusowy,
•    przez Galerię Karkowską,
•    z tunelu szybkiego tramwaju - przystanek Dworzec Główny Tunel
a także idąc od strony placu Jana Nowaka Jeziorańskiego w kierunku tunelu „Magda” schodząc pochylnią zachodnią.

Dojazd:
Transport publiczny: W bezpośrednim sąsiedztwie budynku, od strony ulicy Bosackiej, znajduje się dworzec autobusowy MDA. Obok dworca, pod układem torowym znajduje się przystanek szybkiego tramwaju - Dworzec Główny Tunel. Znajdziemy tam tramwaje linii 5, 19 oraz 50. Od strony ul. Pawiej, przed Galerią Krakowską, jeżdżą tramwaje nr 3 i nocny 69, a także liczne linie autobusowe.

Postój taxi znajduje się na parkingu nad peronami (poziom 1).

Godziny otwarcia dworca:   
Całodobowo z wyłączeniem, w godzinach 23:00-5:00, dostępu do części lokali handlowych.

Bezpłatne wi-fi na dworcu:
W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)

Usługi na dworcu:   
Kawiarnie, cukiernie, artykuły spożywcze, bary sałatkowe i kanapkowe, czynne w godzinach 6:00-22:00. Dodatkowo kawiarnia Cafe Club pod Peron 5 czynna jest całodobowo.

Usługi z zakresu obsługi pasażerskiej:   
Na dworcu znajduje się 24 kas z ofertą wszystkich przewoźników.

Bilety na pociąg do Wieliczki Rynek Kopalnia – Kolei Małopolskich można nabyć u Konduktora w pociągu bądź w biletomacie przy wejściu do Galerii Krakowskiej.
Bilet zintegrowany można kupić w kasach Przewozów Regionalnych na ul. Bosackiej lub w przejściu podziemnym przy skrzyżowaniu ulicy Lubicz, Westerplatte i Pawiej.

biletomaty

punkty informacyjne zlokalizowane w strefie obsługi pasażera.

Toalety:
Toalety są czynne całodobowo (dodatkowo płatne).

Ważne kontakty:
InfoDworzec - tel.: (+48 12) 393 12 34, e-mail: krakow.glowny@pkp.pl, czynne od poniedziałku do niedzieli w godzinach 7:00-21:00,
Miejska Informacja Turystyczna - Punkt Informacji Miejskiej Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego ul. Powiśle 11, tel.: +48 513 099 688, e-mail: powisle@infokrakow.pl

Informacja dla osób z ograniczoną mobilnością:

Zakres udzielania pomocy osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na terenie stacji

PKP S.A. nie gwarantuje dostosowania taboru przewoźnika do potrzeb osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. W tym celu zainteresowany pasażer powinien zgłosić potrzebę udzielenia pomocy w podróży u przewoźnika minimum 48 godz. przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii kolejowej przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2004 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym

Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu, w celu możliwości bezpiecznego dotarcia do pociągu.

Miejscem spotkania jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną informacją o tym, że jest to miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Pracownicy ochrony fizycznej dworca asystują osobie o ograniczonej sprawności ruchowej podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych (niebędących przejściami tylko do użytku służbowego)
W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą.
Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wejścia i wyjścia do i z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna pociągowa.

Istnieje również możliwość zgłoszenia konieczności skorzystania z pomocy tylko w poruszaniu się po terenie dworca dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 473 67 40 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl – wówczas w ciągu ok. 15-20 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy osobie potrzebującej.

Do toalet dla niepełnosprawnych na dworcu można zjechać windą nr 1 lub 5 od południowej strony dworca, wybierając poziom  (-2), toalety są płatne. Toaleta przy peronie 5 jest bezobsługowa (automat wrzutowy), w toalecie przy peronie 1 jest obsługa.

Dojazd do dworca oraz jego dostępność
Obiekt został przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych.
Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą wjechać do budynku dworcowego w przestrzeń galerii handlowej:
•    wejściem głównym od  strony ul. Bosackiej gdzie znajduje się dworzec autobusowy,
•    od ul. Pawiej przez Galerie Krakowską,
•    idąc od strony placu Jana Nowaka Jeziorańskiego w kierunku tunelu „Magda” pochylnią zachodnią.
•    z tunelu szybkiego tramwaju przystanek Dworzec Kraków Główny
Z holu kasowego na każdy peron prowadzi 5 wind osobowych łączących wszystkie poziomy dworca – hol kasowy, poziom antresoli, perony i płytę parkingową . Ta droga może być również wykorzystana przez osoby niepełnosprawne przyjeżdżające na dworzec pojazdami zmechanizowanymi, parkującymi na parkingu nad peronami.
Dworzec został wyposażony w oznaczenia podłogowe dla osób niewidomych i niedowidzących ułatwiające poruszanie się po obiekcie.
Na dworcu zainstalowanych jest 15 biegów schodów ruchomych oraz 10 wind ułatwiających komunikację pomiędzy poziomem dworca a peronami. Windy dodatkowo wyjeżdżają na poziom parkingu nad peronami.

Historia dworca:
Dworzec Kraków Główny to pierwszy tak nowoczesny dworzec podziemny w Polsce. Zastąpi on budynek historycznego krakowskiego dworca Głównego pochodzącego z 1847 roku. Zlokalizowany w centrum miasta, dobrze skomunikowany z peronami i znajdującym się nad nim parkingiem, dworcem autobusowym i szybkim krakowskim tramwajem sprawia, że jest idealnym węzłem przesiadkowym.
Wewnątrz obiektu podróżni znajdą 28 kas biletowych, 4 biletomaty, Centrum Obsługi Klienta i trzy poczekalnie, toalety (w tym dla osób niepełnosprawnych), a także specjalne pomieszczenia dla matki z dzieckiem. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (m.in. linie prowadzące z polami uwagi, obniżone okienka kasowe, windy). Poza obsługą podróżnego pomyślano również o lokalach komercyjnych, gdzie znajdziemy szeroki zakres branż i usług. Na dworcu będzie można skorzystać z licznych kawiarni, restauracji, sklepów, punktów usługowych. Budynek nie jest tylko dworcem kolejowym, ale też przestrzenią, gdzie możemy zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne w podróży rzeczy czy zrobić zakupy.
Prace budowlane na krakowskim podziemnym dworcu rozpoczęły się pod koniec 2010 roku. Obiekt został udostępniony podróżnym już 15 lutego 2014 roku.