Wrocław Główny - informacje dla pasażerów

Adres:  ulica Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław, Współrzędne 51.098333 17.037222

Godziny otwarcia dworca: Całodobowo, z wyłączeniem holu głównego w godzinach 00:00 -04:00

Lokalizacja

Dworzec Wrocław Główny położony jest w centrum miasta i stanowi dogodny węzeł komunikacyjny. W pobliżu dworca znajduje się dworzec autobusowy, wrocławski rynek, kino, park wodny a także galerie handlowe i liczne hotele.

DoJAZD

Komunikacja miejska:

- tramwaje: 0L, 0P, 2, 5, 8, 9, 11, 15, 31, 32;

- autobusy: K, N, 110, 113, 114, 120, 122, 125, 145, 146, 325, 409, 602, 612, 900P, 900L, 910;

- dojazd na lotnisko: autobus 106 z ulicy Dworcowej;

- autobusy nocne: 240, 241, 243, 245, 246, 247, 249, 250, 251, 253, 255, 257, 259.

Szczegółowy rozkład jazdy komunikacji miejskiej jest dostępny na stronie: www.wroclaw.pl/rozklady-jazdy.

Parking

Parking podziemny pod placem dworcowym. Wjazd od strony ul. Peronowej i ul. Piłsudskiego. Cennik: 30 min gratis, 2 zł – 1h

Parking Kiss&Ride na placu dworcowym. Wjazd od strony ul. Piłsudskiego. Cennik: 15 min gratis , 3 zł – 1h

TAXI

Postój taksówek znajduje się na placu przed dworcem od ulicy Piłsudskiego (na parkingu przy budynku Poczty) oraz przy południowym wyjściu z dworca od ulicy Suchej.

KASY

PKP Intercity:
Na dworcu  są zlokalizowane kasy biletowe PKP IC (kasy 1-4 w holu oraz 10-12 w Pawilonie Południowym od strony ulicy Suchej) oraz Centrum Obsługi Klienta, czynne codziennie od 8 do 19). Całodobowe kasy znajdują się w holu dworca.

Koleje Dolnośląskie:
Na dworcu są zlokalizowane kasy Kolei Dolnośląskich (kasy 5-6 w holu) oraz Biuro Obsługi Klienta (8 do 19.40).

Przewozy Regionalne:
Na dworcu są zlokalizowane kasy Przewozów Regionalnych (kasy 7-9).

W kompleksie dworca Wrocław Główny dostępne są biletomaty (sprzedaż biletów IC, PR, KD).

Biuro

InfoDworzec (punkt informacji o dworcu i zlokalizowanych na nim usługach). Czynny codziennie od 7 do 21. tel.: (+48 71) 717 21 07, e-mail: wroclaw.glowny@pkp.pl
Informacja Turystyczna
(punkt informacji o atrakcjach turystycznych miasta i Dolnego Śląska). Czynna codziennie od 8 do 20. tel.: +48 519 509 337, e-mail: it-dworzec@dot.org.pl

Bagaże

Skrytki bagażowe zlokalizowane w tunelu centralnym i bocznym na wysokości peronu 2. Cennik: 8, 12 lub 15 zł (opłata z góry za 24h).

Usługi

- kawiarnie: Costa Coffee, Starbucks,

- restauracje: McDonalds, KFC, Sphinx,

- bary: Bocadillo, Tradycja, Cztery Jelenie, Semafor

- kantor: Interchange,

- salony prasowe: Ruch, Empik,

- apteka: Dr Zdrowie,

- wypożyczalnia samochodów: Express,

- sztuka: Art Main Station by Mia, centrum wystawiennicze Impart

- inne usługi: Fortuna Zakłady Bukmacherskie.

wc

W budynku głównym przy klatce schodowej wschodniej i zachodniej (8 do 20) oraz w korytarzu za kasami biletowymi (całodobowa). W godzinach nocnych (od północy do 4 rano) czynne są toalety w Pawilonie Południowym (od strony ulicy Suchej). We wszystkich kompleksach znajdują się toalety dla osób niepełnosprawnych oraz przewijaki dla matki z dzieckiem. Cennik: 2,5 zł

INFORMACJE dla osób z ograniczoną mobilNością

Zobacz z jakie udogodnienia  dla osób z ograniczona mobilnością zapeniamy na naszym dworcu.

Historia

Dworzec Wrocław Główny (Bahnhof der Oberschlesischen und Breslau-Posen-Glogauer Eisenbahn) wybudowano w latach 1855-57 według projektu budowniczego królewskiego Wilhelma Grapowa w stylu gotyku Tudorów. Był to czwarty pod względem historycznym obiekt tego typu na terenie ówczesnego Breslau. Do budowy obiektu zużyto 6 774 000 cegieł pełnych, 94 000 cegły dziurawki, 120 000 cegły kształtówki, 124 600 stóp kubicznych wapna, 1100 ton cementu portlandzkiego, 425 ton gipsu, 2333 prętów kubicznych piasku murarskiego, a cała inwestycja kosztowała jak na tamte czasy astronomiczną sumę 449 000 talarów, nie licząc wyposażenia wnętrz w meble i oświetlenie, które kosztowało dalsze 26 400 talarów. Na przełomie XIX i XX wieku hala odpraw pociągów została przeniesiona z obecnego holu kasowego na nasyp kolejowy, gdzie pociągi są odprawiane po dzień dzisiejszy. Z kolei w drugiej połowie lata 30. przy dworcu zbudowano schrony.

Krokiem milowym w historii dworca Wrocław Główny była przebudowa z lat 2010-2012. Inwestycja objęła cały kompleks. Wygląd zmienił plac dworcowy, który stał się prawdziwym placem miejskim z zielonymi wyspami, uporządkowaną zielenią, deptakami, kolorowymi fontannami i nową mała architekturą. We wschodniej jego części zlokalizowano parking naziemny z postojem taksówek. Z kolei pod powierzchnią parking podziemny na 217 samochodów, do którego prowadzą dwa zjazdy od strony ulicy Piłsudskiego i Peronowej. Z parkingu podziemnego za pomocą wind i klatek schodowych dostaniemy się do budynku głównego i na plac dworcowy. W ramach inwestycji przebudowano budynek główny wraz z holem kasowym dostosowując go do współczesnych wymagań technicznych. Przy czym niezwykle istotne było zachowanie jego walorów historycznych i architektonicznych. Efekty przeprowadzonych podczas przebudowy prac konserwatorskich można podziwiać dziś w poddanych renowacji salach: Sesyjnej i Cesarskiej. „Nowy dworzec” stał się bardziej przyjazny dla podróżnych dzięki wykonaniu nowych klatek schodowych z windami, a także schodów ruchomych w holu dworca. W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzeni obsługi podróżnego. W zachodniej części holu kasowego znajdziemy informację turystyczną i dziewięć kas biletowych, InfoDworzec i poczekalnię. We wschodniej: informację kolejową, centra obsługi klienta.

Dużo zmian widocznych jest na peronach i w tunelach. W tych miejscach prace miały charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowano stalowe elementy konstrukcyjne hal peronowych czy odtworzono świetliki) i odbywały się przy konsultacji z konserwatorem zabytków. Nowym elementem było powstanie fragmentu hali peronowej zadaszonej membraną pomiędzy dwoma historycznymi halami. Z punktu widzenia podróżnych największym atutem w tej części kompleksu dworcowego jest pojawienie się schodów ruchomych na perony od strony tunelu miejskiego, a także taśm bagażowych przy schodach prowadzących do tunelu centralnego na peron. Osoby niepełnosprawne mają możliwość dostania się na perony za pomocą nowych wind i specjalnej platformy przy peronie 5.

W ramach inwestycji zamontowano nowy system informacji głosowej oraz informacji dynamicznej dla podróżnych. Nowoczesny jest system monitoringu, który składa się z ponad 250 kamer obrotowych i stałych spiętych w nowoczesnym centrum nadzoru.

Po zakończeniu inwestycji, przebudowa kompleksu dworca Wrocław Główny otrzymała wiele prestiżowych nagród. Dworzec został nagrodzony Eurobuild Awards 2012 w kategorii RICS Regeneration Award za renowację obiektu zabytkowego. Z kolei w 2013 roku tym zajął 3. miejsce w plebiscycie Bryła Roku,  a także otrzymał nagrodę za najlepszą modernizację obiektu historycznego w konkursie "Piękny Wrocław".

MAPA dworca

Mapa dworca

WiFi

W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)