Informacje dla pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej

Ostrów WielkopolskiZakres udzielania pomocy osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na terenie stacji

PKP S.A. nie gwarantuje dostosowania taboru przewoźnika do potrzeb osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. W tym celu zainteresowany pasażer powinien zgłosić potrzebę udzielenia pomocy w podróży u przewoźnika minimum 48 godz. przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:

  • telefonicznie pod numerem infolinii kolejowej przewoźnika,
  • drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).

Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2004 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym

Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu, w celu możliwości bezpiecznego dotarcia do pociągu.

Miejscem spotkania jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną informacją o tym, że jest to miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Pracownicy ochrony fizycznej dworca asystują osobie o ograniczonej sprawności ruchowej podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych (niebędących przejściami tylko do użytku służbowego)
W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą.
Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wejścia i wyjścia do i z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna pociągowa.

Potrzebujesz pomocy obsługi dworca? Szukaj punktu spotkań (po wcześniejszym zgłoszeniu)

Istnieje również możliwość zgłoszenia konieczności skorzystania z pomocy tylko w poruszaniu się po terenie dworca dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474-13-13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl – wówczas w ciągu maksymalnie 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy osobie potrzebującej. PKP S.A. zastrzega sobie możliwość braku realizacji usługi w przypadku wykonywania czynności interwencyjnych przez pracowników ochrony.

Krótki film, który tłumaczy jak działa asysta na dworcu.

Lista dworców, na których jest świadczona pomoc*:

Białystok,
Bielsko-Biała Główna,
Bydgoszcz Główna,
Częstochowa Osobowa,
Częstochowa Stradom,
Elbląg
Gdańsk Główny,
Gdynia Główna,
Głogów,
Gorzów Wielkopolski,
Iława Główna,
Jelenia Góra,
Kalisz,
Katowice,
Kielce,
Kłodzko Główne,
Kołobrzeg,
Koszalin,
Kraków Główny,
Kutno,
Legnica,
Leszno,
Lublin,
Łódź Kaliska,
Łódź Widzew,
Malbork,
Mińsk Mazowiecki,
Olsztyn Główny,
Opole Główne,
Ostrów Wielkopolski,
Piła Główna,
Piotrków Trybunalski,
Poznań Główny,
Przemyśl Główny,
Radom,
Rzeszów Główny,
Siedlce,
Skarżysko-Kamienna,
Skierniewice,
Słupsk,
Sopot,
Sosnowiec,
Stargard Szczeciński,
Szczecin Główny,
Świnoujście,
Tarnowskie Góry,
Tarnów,
Tczew,
Toruń Wschodni,
Wałbrzych Miasto,
Warszawa Centralna,
Warszawa Śródmieście,
Warszawa Wileńska,
Warszawa Wschodnia,
Warszawa Zachodnia,
Włocławek,
Wrocław Główny,
Zakopane,
Zielona Góra.

* - W przypadku remontu dworca związanego z koniecznością jego zamknięcia, świadczenie usługi pomocy na dworcu może zostać zawieszone.