Światowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych 2017

„Razem na rzecz bezpiecznych przejazdów” pod takim hasłem odbyła się tegoroczna 9. edycja Światowego Dnia Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych (International Level Crossing Awareness Day), zorganizowana przez Międzynarodowy Zwiazek Kolei (Union Internationale des Chemins) i Stowarzyszenia Kolei Kanadyjskich (Railway Association of Canada), 2 czerwca w Montrealu.

Ważnym tematem poruszonym podczas konferencji było rozkojarzenie, jako jedno z głównych przyczyn kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych.

Według ILCAD, incydenty na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają w dużym stopniu z nieświadomego nieprzestrzegania zasad ruchu. Błędy popełniane są z takich powodów jak zmęczenie, stres, zażywanie leków lub innych substancji odurzających, niewłaściwa prędkość lub niewłaściwe korzystanie z urządzeń elektronicznych.

Działanie z ostatniego przykładu jest niewłaściwie wykorzystywane przez kierowców, motocyklistów, rowerzystów i pieszych, którzy często nie doceniają problemów i konsekwencji korzystania z urządzeń elektronicznych podczas jazdy lub spaceru. Zachowanie takie nabiera szczególnego ryzyka jeśli przechodzień czy kierowca są na przejeździe kolejowym.

Uczestnicy ruchu drogowego stale korzystają ze smartphonów poprzez wykonywanie lub odbieranie połączeń i wiadomości, słuchanie muzyki, przeglądanie newsów i portali społecznościowych, oglądanie filmów itd. Taka wszechstronna aktywność znacznie zmniejsza uwagę w miejscach niebezpiecznych.

Do powyższej grupy najczęściej zaliczają się ludzie młodzi w wieku do 35 lat.

Dążąc do podniesienia świadomości tych zagadnień, UIC i Network Rail stworzyło serię materiałów audiowizualnych i plakatów pod hasłem „Razem na rzecz bezpieczniejszej przejazdów” zostały one przedstawione na konferencji.

Polska reprezentacja przedstawiła badania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wg. których okazało się, że młodzi ludzie są grupą do której w najmniejszym stopniu trafiają zasady bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Ponieważ  spędzają dwa razy więcej czasu (5 godzin dziennie) korzystając z Internetu niż oglądając TV, kampania „Bezpieczny przejazd” postawiła na współpracę z kanałami Youtube: CyberMarian, Trucking Girl oraz MaturaToBzdura.tv. Łącznie filmy youtuberów mają prawie 2mln wyświetleń dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych mają około 2mln wyświetleń.